Monday 9 May 2011

Ya Allah, Aku sedang Diuji, Kurniakan aku dengan kesabaran, Ya Allah, Tolonglah aku Ya Allah

Hari ini, kesabaran teman teruji. Teman kira, ujian ini sangat besar, sehingga jantung berdegup laju dan maruah dan kesabaran rasa tercabar. Sesungguh ya Allah, aku mohon perlindungan dariMu daripada tipu daya dan penindasan orang-orang kafir, sesungguhnya tempat orang-orang kafir itu adalah neraka jahannam. Sekiranya mereka layak dan pada mereka itu ada sekeping hati yang jujur dan baik, maka berilah mereka itu hidayah.

Surat ini ku tujukan buat yang Maha Pencipta, buat Tuhanku, Rabbul 'Arsyil' 'Azim...

Ya Allah, hari ini aku faham Kau mendugaku. Berkali-kali ku mohon padaMu, kurniakan aku kesabaran yang tinggi, dan hari ini, tibalah ujian yang menduga kesabaran yang memerlukan setinggi-tinggi sabar.

Ketua aku yang kafir itu, dari pengamatan aku beliau bukanlah manusia yang baik. Ramai juga orang kafir yang aku kenal tetapi ada di antara mereka yang baik hati tetapi ketua ku ini bukanlah dalam golongan tersebut. Beliau seorang yang penuh tipu muslihat dan penganiayaan yang dilakukannya adalah secara halus tetapi mudah diagak. Ya Allah, sesungguhnya ketuaku yang kafir ini adalah ketua ku, aku fikir, kami di pejabat ini terutama kepada orang-orang Islam, telah ditindas olehnya. Beliau mengangkat kaumnya dan menjatuhkan orang Islam dengan caranya yang tersendiri. Aku benar-benar mati akal. Ya Allah, ketua ku ini adalah hambaMu jua, sesungguhnya yakinkanlah ke dalam hati ini bahawa ini semua di dalam rancanganMu untuk memberi ganjaran kepadaku dengan rezeki dan pertolongan yang tidak disangka-sangka. SesungguhNya Engkau lebih mengetahui dan Maha Mengetahui, aku hambaMu yang hina dan sepatutnya sabar ketika diuji. Dan aku yakin dengan janjiMu tentang rezeki. Sesungguhnya jika rezeki itu telah ditentukan untukku, ia tak mungkin akan dapat dirampas dengan izinMu. Ya Allah, teguhkanlah keimananku ketika ujian ini melanda dan tingkatkanlah kesabaran di dalam diriku dan tundukkanlah hati ini untuk menyembah Engkau yang Satu dan redha dengan kehendakMu. Aku takut redha itu seperti tidak berusaha. Aku buntu samada aku perlu melakukan sesuatu atau aku harus terima keadaan ini.
Ya Allah, adakah aku patut menyuarakan isi hatiku? Apakah makna kesabaran? Adakah aku harus menerima keadaan ini dan terus berusaha, atau aku harus mempertahankan hak aku dan menyuarakan ketidakpuasan hati terhadap pentadbirannya yang berat sebelah itu? Ya Allah, berikan aku petunjuk. Berikan aku petunjuk. Tiada siapa yang dapat menolongku selain Engkau, kerana Engkau sebaik-baik penolong. Engkaulah yang mempermudahkan segala urusan. Bantulah aku Ya Allah, tolonglah aku Ya Allah, Dengarkanlah doaku ya Allah, sabarkan aku ya Allah.

No comments:

Post a Comment