Tuesday 24 May 2011

Bali

Sekumpulan kawan-kawan ditempat kerja baru balik dari Bali. Pelbagai cerita yang diperdengarkan tentang percutian mereka. Teman mendengar sahaja, dalam hati takut juga jika hati ini tergelincir bersangka yang bukan-bukan atau menjawab dalam diam di dalam hati. Dulu teman memang tak bertapis, samada teman yang beriya-iya bertanya atau beriya-iya beri tindakbalas dari cerita-cerita kawan-kawan, tetapi sekarang sudah timbul takut, maklumlah, banyak hubungan yang perlu dijaga, hubungan dengan Allah dan hubungan sesama manusia.

Cerita-cerita mereka ini tiba-tiba muncul semula di fikiran apabila teman bertembung ayat di bawah ini ketika membaca tafsir surah an-Nisa'. Dalam cerita mereka, mereka bergembira di Bali, mereka melihat macam-macam benda, dari cerita mereka, mereka seperti seronok dengan apa yang mereka lihat. Yang lelaki pergi ke tempat-tempat maksiat yang banyak terdapat di Bali, ada maknyah dan wanita penggoda yang menjadi daya tarikan di Bali. Mereka melihat banyak hiasan-hiasan patung yang tedapat di kuil-kuil yang memenuhi bumi Bali. Mereka menaiki kuda, melewati kawasan hiburan yang penuh maksiat seperti zina, arak dan muzik yang bingit. Mereka dihidangkan makanan-makanan seperti ayam dan itik yang tak pasti taraf kehalalannya, tak kurang juga menikmati makanan laut yang berjuta-juta rupiah harganya. Lalu ayat ini menggambarkan semua itu. Allah Maha Mengetahui lagi Bijaksana. Ya Allah, lindungilah aku dari api nerakamu. Janganlah dunia dan perhiasannya menjadi penghalang keimananku dan amalanku.
A014
Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia: kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan-perempuan dan anak-pinak; harta benda yang banyak bertimbun-timbun, dari emas dan perak; kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih; dan binatang-binatang ternak serta kebun-kebun tanaman. Semuanya itu ialah kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah), pada sisi Allah ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu Syurga). (A-li'Imraan 3:14)

No comments:

Post a Comment