Thursday 19 May 2011

Mintalah ampun dari Allah

Teringat pula teman pada kata-kata dari Prof Kamil, mengingatkan tentang sifat manusia itu lemah. Kerana itu, kalau di waktu pagi kita minta ampun dari Allah, tak berapa lama kemudian kita melakukan dosa. Kemudian kita minta ampun lagi, tak lama kemudian kita tetap melakukan dosa. Kerana manusia itu bersifat lemah dan lupa. Sebab itulah kita mesti selalu meminta ampun dari Allah. Selain dari 5 kali peluang wajib yang diberikan Allah kepada kita, kita boleh meminta ampun dari Allah pada setiap masa, bila-bila sahaja kita melakukan yang sunat, dan bila-bila sahaja kita teringat, kita mesti memohon ampun dari Allah.

Mengapa teman mengatakan semua ini? Sebab teman terasa seperti teman ada melakukan dosa. Ketika di surau tadi, teman berbual dengan beberapa senior teman. Kami bercerita tentang kerja. Dalam bercerita, teman tetap cuba sedaya upaya menjaga tutur kata, biarlah segalanya benar. Tetapi dalam memastikan kebenaran kata-kata teman, pastinya ada perkara negatif yang terlahir dari cuba berkata benar, ia mungkin boleh menimbulkan persepsi negatif mereka terhadap subjek yang diperkatakan. Teman takut jika teman sebenarnya secara tak sengaja menfitnah orang, atau jika tidak, teman takut jika kata-kata itu cuma andaian yang tidak benar. Mungkin jika benar, ia mungkin tidak patut disuarakan kerana mungkin sesuatu yang negatif akan terlahir dari kata-kata itu. Teman tak tahu, apa yang teman tahu, teman takut. Rasa bersalah menyelubungi diri.

Ya Allah, ampunkan dosa-dosaku, yang sedar mahupun tidak, yang kecil dan juga yang besar. Ampunkan aku ya Allah, ampunkan aku.

No comments:

Post a Comment