Thursday 26 May 2011

Sakit

Sakit adalah ujian. Mengapa teman menyentuh tentang ini, kerana teman berasa tidak sihat. Beberapa teman yang pulang dari Bali pulang membawa demam dan selsema. Teman pula jenis yang mudah dijangkiti. Tetapi itu semua adalah penyebab. Sesungguhnya ia datang dari Allah dengan hikmah yang perlu difikirkan teman sebagai hambaNya. Sakit itu antara hikmah utamanya adalah menghapus dosa, maka mestilah keadaan itu diterima dan bukan menjadi ungkitan dan keluh kesah.

A214
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah). (Al-Baqarah 2:214)

A091
Orang-orang yang lemah dan orang-orang yang sakit, dan juga orang-orang yang tidak mempunyai sesuatu yang akan dibelanjakan, tidaklah menanggung dosa (kerana tidak turut berperang) apabila mereka berlaku ikhlas kepada Allah dan RasulNya. Tidak ada jalan sedikitpun bagi menyalahkan orang-orang yang berusaha memperbaiki amalannya; dan Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (At-Taubah 9:91)

A080
"Dan apabila aku sakit, maka Dia lah yang menyembuhkan penyakitku; (Asy-Syu'araa' 26:80)

A037
(Mengapa mereka bersikap demikian?) dan mengapa mereka tidak melihat (dengan hati mereka) bahawa Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendakiNya (sebagai cubaan adakah orang itu bersyukur atau sebaliknya), dan Ia juga yang menyempitkannya (sebagai ujian sama ada diterima dengan sabar atau tidak)? Sesungguhnya hal yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan (yang membuktikan kekuasaan Allah) bagi orang-orang yang beriman. (Ar-Ruum 30:37)

No comments:

Post a Comment