Thursday 19 May 2011

Hari Ini..

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua

 

Hari ini hari Khamis. Hari yang disunatkan berpuasa. Oleh itu, teman turut sama cuba untuk menunaikan ibadah sunat ini. Risau juga jika niat tersasar, semoga ditetapkan hati bahawa ibadah ini adalah kerana Allah.

 

Malam tadi, teman tidur seawall 10.30 malam. Sedang enak tidur, teman terbangun pada pukul 3.58 pagi. Teman tertanya-tanya mengapa teman terbangun di tengah malam sejak akhir-akhir ini sedangkan selama ini teman hanya akan terbangun sekitar 5 pagi. Teman hanya memulakan solat-solat sunnat pada pukul 5 pagi dan berlanjutan hingga masuk waktu Subuh. Sejak akhir-akhir ini teman ada meminta di dalam doa teman supaya Allah bangunkan teman untuk beribadah padanya. Adakah 4 pagi itu waktu yang paling afdhal? Adakah itu bicara Allah pada teman? Lalu teman berdoa, jika esok teman terbangun pada waktu yang sama, maka memang benarlah itu adalah waktu yang disarankan Allah untuk bangun menyembahNya.

 

Sejak akhir-akhir ini, teman mula membuka lembaran tafsir al-Quran. Beberapa kali teman terpegun dengan tafsiran itu. Maha Suci Allah, ia seperti keajaiban. Ia menceritakan sesuatu yang sangat relevan dengan dunia kita sekarang. Patutlah kita disarankan membaca al-Quran dan mengetahui maknanya, kerana ia benar-benar kitab terbaik yang dapat membersihkan jiwa manusia.

 

Sebenarnya teman takut. Ada satu ayat, teman rasa (teman tak berapa ingat), di dalam surah An-Nisa kalau tak silap, ada menyatakan bahawa jika seorang manusia beriman, kemudian kufur, kemudian beriman dan kemudian kufur lagi, maka Allah tidak akan memberikan petunjuk padanya lagi. Teman orang yang sebegitu dahulu. Teman takut Hidayah kali ini adalah yang terakhir. Teman sangat-sangat takut. Jika ada yang membaca entri kali ini, doakanlah teman supaya sentiasa tunduk pada Allah, sentiasa diteguhkan iman, Islam dan beriman hingga teman hembuskan nafas yang terakhir. Teman dah berumur 30tahun, teman takut jika perjalanan teman masih panjang, teman takut teman terpesong dari landasanNya. Doakanlah teman. Ya Allah, janganlah Kau biarkan aku, aku terlalu lemah dan sangat lemah serta hina. Tundukkanlah aku dan jadikanlah aku hambaMu yang taat dan patuth padaMu.

 

Kepada semua, percayalah kekuatan mukmin itu adalah doa, doa itu senjata orang mukmin. Maka berdoa dan berharaplah padaNya.

No comments:

Post a Comment