Thursday 19 May 2011

Makanlah Yang Halal

A168
Wahai sekalian manusia! Makanlah dari apa yang ada di bumi yang halal lagi baik, dan janganlah kamu ikut jejak langkah Syaitan; kerana sesungguhnya Syaitan itu ialah musuh yang terang nyata bagi kamu. (Al-Baqarah 2:168)
A173
Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, dan darah, dan daging babi, dan binatang-binatang yang disembelih tidak kerana Allah maka sesiapa terpaksa (memakannya kerana darurat) sedang ia tidak mengingininya dan tidak pula melampaui batas (pada kadar benda yang dimakan itu), maka tidaklah ia berdosa. Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. (Al-Baqarah 2:173)

Inilah masalah zaman kini, untuk mendapatkan makanan yang halal. Hatta di negara Islam seperti Malaysia sekalipun, ada sahaja isu halal atau tidak produk-produk makanan malahan restoran-restoran yang ternama juga terlibat dalam isu sebegini.

Baru sebentar tadi teman berbual dengan salah seorang pengurus jurutera, kami bercakap tentang percutian yang berpakejkan pakej Islam dan halal. Beliau menceritakan tentang dahulu beliau sering merantau ke negara-negara asing. Beliau terdedah dengan makanan-makanan yang haram tetapi kerana ilmu agama yang cetek, beliau tidak ambil endah tentang itu. Kini beliau sudah berumur 45 tahun, beliau kini berubah dan jiwa beliau tidak lagi begitu. Namun apa yang penting, beliau terdedah dengan makanan sebegitu kerana tiada pendedahan dan kesedaran. Semoga Allah mengampuni dosanya, dan ampunkan dosaku Ya Allah.

Teman kira, jika tiada ilmu di dada, kenalilah perkara yang asas dahulu. Beramallah dengan apa yang kita tahu. Jika kita hanya tahu tentang makanan haram itu adalah babi, anjing, arak, dan apa-apa yang seumpamanya, maka jauhilah apa yang kita tahu itu. Dan pelajarilah ilmu agama itu sedikit demi sedikit supaya kita sedar bahawa diri kita ini milik Allah. Dan belajarlah sehingga Islam menjadi jiwa kita.

No comments:

Post a Comment