Wednesday 29 June 2011

Tips Solat Khusyuk -Nota Kecil dan Ringkasan dari Ceramah Ustaz Zawawi Yusoh

*Solat untuk ingat Allah

*Dirikanlah sembahyang kerana dengan sembahyang itulah dapat mencegah perkara mungkar.

*Hanya solat yang khusyuk yang dapat mencegah kemungkaran.

*Orang yang sembahyang adalah orang yang tenang.

*Kalau solat baik, diluarpun kita baik.

*Khusyuk adalah kehadiran fikiran (pendapat sesetengah ulama).

*Ingatan-ingatan yang berkait dengan Allah =khusyuk

*Anggota badan melaksanakan tugasnya, mata tgk tempat sujud, mulut membaca ayat-ayat yang dibaca, telinga dengar, otak menterjemah apa yang kita baca.

*Persiapan sebelum solat. Mengetahui Asmaul Husna. Solat di awal waktu. Sunat iqamah sebagai persiapan solat. Wudhuk yang sempurna. Sunat bersiwak atau menggosok gigi. Tidak mendirikan solat dalam keadaan syak. Jangan mulakan solat dalam keadaan menahan kencing atau buang air besar ataupun kentut. Pilih tempat yang sesuai untuk solat, contohnya masjid, surau, di bilik khas di rumah. Jauhilah bersolat di laluan orang ramai. Pilihan pakaian yang sesuai untuk solat, selesa, bersih dan menutup aurat. Tentukan ayat yang nak dibaca dan pastikan maknanya. Berkeinginan untuk berjemaah. Berusaha bersungguh-sungguh untuk bersolat di saf depan. Pergi ke masjid sebelum iqamah. Jika seseorang menolak kita sebagai imam, jangan ditolak jika kita mampu jadi imam. Jangan berimamkan imam yang bermasalah. Berjalanlah dari masjid ke masjid, supaya mungkin terjumpa imam yang berhati bersih. Perbetulkan pergerakan solat. Kalau boleh banyakkan mendengar bacaan-bacaan orang-orang di Masjidil Haram, bacaan orang-orang yang faham ayat-ayat al-Quran. Jangan mulakan solat apabila makanan telah dihidangkan, pilihlah makan kerana untuk menjaga solat, takut-takut semasa solat teringatkan makanan. Jangan tergopoh gapah dalam solat. Ketika musafir, jamak dan qasarkan solat kita. Jangan mendirikan solat dalam keadaan marah. Jangan terus solat selepas majlis-majlis yang lalai. Jangan solat dalam keadaan mengantuk. Letakkan pandangan di hadapan dan kena letakkan rasa bahawa besarnya pahala orang yang khusyuk. Meletakkan perasaan bahawa solat itu adalah bekalan dan amalan yang besar ganjarannya. Meletakkan azam untuk khusyuk di setiap rakaat. Jangan sampai membuatkan orang tak khusyuk disebabkan kita. Bawak sapu tangan jika selsema. Mata jangan tengok perkara-perkara yang tak elok dan haram. Kalau solat dirumah, sediakan tempat solat yang khas.

*Persiapan semasa sembahyang. Niatlah sembahyang dengan ingin khusyuk. Ketika solat, mata tengok tempat sujud, anggota badan dengan peranan masing, mulut membaca, telinga dengar, otak terjemah. Anggaplah solat itu adalah solat yang terakhir. Bacalah ayat-ayat yang boleh menyedarkan kita dan dapat dihayati. Merasakan diri kita sedang berdiri di hadapan Allah. Rukuk ada perbuatan menghinakan diri kit adi hadapan Allah. Renungkan makna-makna ayat, iftitah adalah ikrar kita dengan Allah, seolah-olah kita berjanji dengan Allah. Jangan pejam mata, tengok tempat sujud, seolah-olah perkara lain tiada kaitan. Kalau boleh menangislah dalam solat, kalau tak boleh menangis, cubalah untuk merasa sayu. Baca Quran dengan bacaan yang betul. Kalau berjemaah, kalau imam baca, kita dengar. Merasakan selah-olah kita berinteraksi dengan Allah. Jangan pedulikan orang di sekitar. Jangan banyak gerak. Jauhi pergerakan yang pelik dalam solat. Anggaplah solat bukannya ikutan dan adat. Tak semestinya solat khusyuk itu panjang. Jangan menguap dalam solat, jika nak menguap, tahan atau gigit lidah. Sebelum beri salam, berdoa.

*Selepas solat. Beristighfar. Bertasbih dan bertahmid. Elakkan ujub, riyak, takabbur yang wujud dari solat yang khusyuk. Melakukan solat-solat sunat bagi menampung kekurangan solat fardhu.

No comments:

Post a Comment