Tuesday 14 June 2011

Gempa Bumi di Sumatera 14 Jun 2011

Hari ini, 2 gempa bumi diberitakan telah berlaku di utara Sumatera dan gegarannya dapat dirasai oleh sesetengah tempat di Malaysia khususnya negeri Selangor, Melaka, Negeri Sembilan, Perak, Putrajaya dan Kuala Lumpur. Skalanya adalah 5.5 magnitud dan melanda pada jam 8.08 pagi ini. Gegaran kedua adalah pada kadar 5.6 magnitud di tempat yang sama 3 jam selepas gempa yang pertama. Gegaran berlaku sekitar 10 saat. Berita lengkap dari Indonesia belum diterima buat masa ini.

Ia telah diterangkan di dalam al-Quran tentang kejadian sebegini, ia adalah ibrah (pengajaran) kepada manusia dan menupakan amaran Allah ke atas hamba-hambaNya.

A016
Patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Tuhan yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menunggang-balikkan bumi menimbus kamu, lalu bergegarlah bumi itu dengan serta-merta (melenyapkan kamu di bawahnya)? (Al-Mulk 67:16)

A017
Atau patutkah kamu merasa aman (tidak takut) kepada Allah yang pusat pemerintahanNya di langit itu: menghantarkan kepada kamu angin ribut yang menghujani kamu dengan batu; maka dengan itu, kamu akan mengetahui kelak bagaimana buruknya kesan amaranKu? (Al-Mulk 67:17)

A018
Dan demi sesungguhnya! orang-orang (kafir) yang terdahulu daripada mereka telah mendustakan (rasul-rasulnya lalu mereka dibinasakan); dengan yang demikian, (perhatikanlah) bagaimana buruknya kesan kemurkaanKu. (Al-Mulk 67:18)

No comments:

Post a Comment