Saturday 11 June 2011

Tajassus

Assalamualaikum wbt dan selamat tengah hari,

Hari ini Imam Muda di Astro Oasis mengemukakan persoalan tajassus. Semasa teman mendengar perkataan tajassus, ia seolah-olah perkataan baru yang teman tidak tahu langsung maksudnya. Lalu teman melayari internet dan mencari maksud tajassus.

Diambil dari http://miftahulnurhusna.blogspot.com/2009/09/what-is-tajassus.html, teman menyelami maksud tajassus;
Dr Wahbah al-Zuhaili menyebut: “Tajassus termasuk dalam dosa-dosa besar, iaitu mencari keaiban yang tersembunyi dan rahsia”.( Al-Zuhaili, Al-Tafsir al-Munir, 255, 263/26, Beirut: Dar al-Fikr al-Mu’asir 1991)

Tidak boleh disentuh dari dekat atau jauh, atau atas sebarang pendekatan atau nama”.(rujukan: Sayyid Qutb, Fi Zilal al-Quran, 6/3346, Kaherah: Dar al-Syuruq 1992)

Dalam hadith lain daripada Mu’awiyah: Aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda:
Sesungguhnya engkau, jika mencari-cari keaiban orang ramai, nescaya engkau merosakkan mereka atau hampir merosakkan mereka. Kata Abu Darda: Itu adalah perkataan yang Muawiyah dengar daripada Rasulullah, ALLAH memberikan manfaat kepadanya dengan perkataan tersebut. (Riwayat Abu Daud. Sanadnya sahih)

Ini seperti firman ALLAH dalam Surah al-Nisa 148: (maksudnya) Allah tidak suka kepada perkataan-perkataan buruk yang dikatakan dengan berterus-terang (untuk mendedahkan kejahatan orang); kecuali oleh orang yang dianiayakan.

Ada banyak lagi huraian mengenai tajassus. Jika ingin mendalami lebih lanjut, silalah ke laman sesawang yang teman beritahu di awal perenggan tadi. Teman cuma mengambil mana yang penting.

Secara peribadi, apabila membaca tentang tajassus, teman rasa gentar kerana kelmarin teman ada menghuraikan tentang Dr. Rohaya Mohamed, niat teman cuma untuk memberi pandangan, tetapi teman juga ada memberi sedikit sebanyak maklumat peribadi tentang Dr. Rohaya, siapa dia, tahap pendidikannya dan siapa keluarganya, ya Allah, mohon keampunan dari dosa tajassus. Teman keliru, jika ia adalah tajassus, maka ampunkan dosa ini kerana ia adalah dosa besar. Tetapi niat teman adalah untuk memberi pandangan agar ia menjadi panduan buat sesiapa yang mahu berfikir. Semoga Allah memberi petunjuk kepada teman, jika teman sudah terjebak dengan dosa besar seperti tajassus, berilah petunjuk, dan jika benar ia tajassus, teman patut memadam terus entri berkenaan Dr. Rohaya, walaupun ia mencatat lawatan entri yang tertinggi. Wahhaua'alm dan mohon petunjuk dari Allah.

No comments:

Post a Comment