Monday 6 June 2011

Mimpi -Ceramah Oleh Ustaz Ismail Kamus

Assalamualaikum wbt kepada semua. Hari ini teman ingin berkongsi isi-isi penting ceramah Ustaz Ismail Kamus yang berbicara tentang mimpi. Teman susun semula dalam bentuk 'point' supaya ia lebih jelas dan tak meleret. Semoga mendapat manfaat dari ringkasan ini dan semoga semua ini adalah benar.

1. Mimpi dialami oleh semua orang, jika akal pergi bersama, maka orang itu akan ingat, jika akalnya tak mengikut, maka orang itu takkan ingat.

2. Solat istikharah memerlukan mimpi sebagai penentu pilihan. Nabi Yusuf bermimpi sebagai tanda kenabian. Nabi Yusuf juga mentadbirkan mimpi Fir'aun pada ketika itu. Nabi Muhammad SAW bermimpi Baginda bertawaf di Makkah dan ia menjadi kenyataan. Ia menjadi petunjuk kepada golongan tertentu.

3. Mimpi bersifat ajaib kerana dalam masa yang sekelip mata, mimpi membawa ruhnya ke serata alam. Kadangkala ia memberi kesan terhadap fizikal yang bertindak balas terhadap mimpi itu.

4. Banyak mimpi boleh ditakwil tetapi banyak juga yang tidak boleh.

5. "Apabila hari Kiamat sudah hampir maka bermimpi orang-orang beriman itu hampir-hampir benar".

6. Kalau mahu mimpi menjadi benar, orangnya mesti berkata benar walaupun dalam bergurau.

7. Mimpi orang Islam itu ialah satu daripada 46 kenabian. Kebenarannya bernisbah 1:46.

8. Ilmu adalah 1.Al-Quran 2.Hadith 3.Tak Tahu

9. Mimpi terbahagi kepada 3 mengikut Rasulullah:- 1. Mimpi yang menyukakan (solat, tawaf, makan, ziarah sahabat), 2. Mimpi yang menakutkan, syaitan masuk sebelah kiri dan memasukkan mimpi-mimpi yang menakutkan. 3. Mimpi psikologi, benda yang terlintas dalam hati kita.

10. Berwudhuk sebelum tidur supaya malaikat menjaga kita sewaktu tidur, kerana jika berwudhuk, ruh akan naik ke tempat yang tinggi dan bertemu dengan orang-orang yang mati sebab ruh dalam keadaan yang baik. Bila orang yang bermimpi itu mahu balik, orang-orang mati itu juga mahu ikut balik tetapi ditegah Allah. Jadi orang-orang yang mati itu tidak turun. Dan Allah menghantar ruh orang yang hidup pulang.

11. Malaikat suka orang yang wangi. Makhruh orang Islam berbau busuk ketika pergi sembahyang.

12. Nabi Muhammad SAW berkata mimpi yang baik itu sewaktu mendapat berita gembira dari Allah. Contohnya bermimpi mencium tangan Rasulullah, ia bermakna kita akan mendapat sesuatu yang baik. Jika bermimpi berjumap ibu bapa yang sudah meninggal memakai pakaian kapan yang tidak reput dan masih putih, maknanya ibu bapa kita adalah ahli syurga.

13. Sebenarnya mimpi itu kadangkala menunjukkan apa yang akan berlaku di masa hadapan, ia bukan ramalan, tetapi tanda-tanda akan berlaku sesuatu. Seperti jika hari sudah hampir hujan, langit menjadi gelap, ia adalah tanda-tanda bahawa cuaca akan hujan. Ia adalah tanda, bukan ramalam.

14. Mimpi ditadbir sebelum terbit matahari, selepas solat subuh. Tanyalah pada orang yang pandai hal ehwal mimpi di waktu subuh, supaya mimpi itu dapat diterangkan dengan jelas. Rasulullah, selepas solat Subuh, baginda bertanya jika sesiapa yang mahu mentadbir mimpi. Abu Bakar juga boleh mentadbir mimpi, walaupun Rasulullah masih hidup. Contohnya awan membawa maksud al-Quran.

15. Mimpi yang baik-baik tak boleh diceritakan dengan orang begitu juga yang tak baik. Kerana, mimpi yang baik membuatkan orang dengki, kalau mimpi tak baik, orang akan mentertawakan.

16. Mimpi yang buruk-buruk itu adalah dari syaitan.

17. Apabila kamu bermimpi perkara-perkara yang memisahkan kamu, bangun dan ludah di sebelah kiri 3 kali (menghinakan syaitan itu), dan bacalah doa minta berlindung dari syaitan, "aku berlindung dari Allah dari syaitan yang direjan dan dari kejahatan apa yang aku mimpikan itu", kemudian sebaik-baiknya kita beralih tidur dan bangun mengerjakan solat sunat 2 rakaat.

18. Boleh diceritakan mimpi kepada keluarga dan kepada orang-orang yang boleh menyimpan rahsia. Nabi berkata, "kalau bermimpi tangan kena ikat, tak mengapa. Jangan bermimpi kena belenggu di tengkuk, bermakna kita akan mengalami sesuatu yang tidak baik".

19. Sebaik-baik mimpi adalah waktu sahur (pukul 3pagi-5pagi).

20. Nabi SAW berkata,"barangsiapa melihat aku dalam tidur, bermakna kamu melihat aku yang sebenar kerana syaitan tidak boleh menyerupai aku". Kita tidak kenal, tetapi dalam mimpi kita yakin itu Rasulullah, kerana syaitan tidak boleh mnyerupai nabi. Jika syaitan mencuba, ia kan terbakar. Syaitan boleh menyerupai manusia dan binatang tetapi tidak nabi.

21. Mimpi yang benar itu jika diceritakan maka mimpi itu tidak menjadi benar.

22. Jangan sekali-kali kita menipu mengatakan kita bermimpi.

23. Nabi pernah bermimpi susu dan baju jubah. Susu adalah tanda-tanda ilmu. Kalau kita bermimpi minum susu unta, maknanya akan mendapat harta yang halal. Tetapi jika mimpi minum susu lembu, maknanya negeri itu takkan kemarau. Jika susu biri-biri bermaksud rezeki dan kekayaan. Kalau mimpi minum susu binatang buas bermaksud kita akan dikeji. Jika susu singa, kita senang tetapi dikeji. Kalau susu anjing, bermakna kita akan mendapat ketakutan. Jika susu kucing, kita akan sakit. Susu harimau pula bermakna kita akan bermusuh. Jika mimpi pakai gamis/jubah, bermakna kita akan kuat agama.

24. Apakah adab-adab untuk mendapat mimpi yang baik. 1. Bercakap benar. 2. Tidur mengiring ke kanan. 3. Sebelum tidur baca surah as-Syams dan Al-Lail, At-Tin, al-Ikhlas, al-Falaq & An-Nas dan baca doa. 4. Jangan ceritakan pada orang yang tidak dipercayai atau tidak rapat.

25. Kalau bermimpi Rasululullah, kalau berhutang, akan terbayar hutang itu. Kalau sakit, akan sembuh sakit itu. Kalau sedang bertani, tanah akan subur. Kalau sedang perang, maknanya akan menang. Kalau suasana negara huru hara, negara akan aman. Kalau bermimpi ziarah kubur Nabi, maknanya kita akan kaya.

26. Kalau bermimpi kita mebaca surah al-Fatihah, akan mendapat kebaikan. kalau surah al-Baqarah, umur panjang. Kalau Ali-Imran, jiwa akan suci, kalau surah an-Nisa, kita akan jadi pembahagi harta pusaka. Kalau al-An'am, kita dapat pelihara binatang dengan biakan yang banyak. kalau surah an-Nur, terang hati. Kalau kita baca surah ad-Dhuha, kita akan memelihara anak yatim. kalau al-Alaq, kita akan jadi orang yang merendah diri. Kalau surah al-Qadar, umur panjang. Kalau surah al-Bayinah, akan mendapat petunjuk. kalau al-Qariah, akan mendapat kemuliaan, kalau al-Humazah, akan dapat mengumpul harta, surah al-Fil, dapat melawan musuh.

No comments:

Post a Comment