Thursday 28 April 2011

Ujian

Pagi ini hati teman terusik, kesabaran teman diuji, iman teman bergoyang. Ketua teman memanggil teman dan menyatakan bahawa dalam 3 tahun ini, beliau tidak dapat membuat penyelarasan gaji atau tawaran naik pangkat terhadap teman kerana beliau sudah membuat demikian tahun lepas terhadap teman. Beliau menyatakan, menurut syarat pemilik baru syarikat yang berasal dari Korea, syarat-syarat untuk penyelarasan gaji dan kenaikan pangkat telah diketatkan lagi.

 

Sebenarnya teman tidak faham mengapa ketua teman memberitahu semua itu kepada teman. Timbul syak di hati bahawa beliau hanya berbohong seperti apa yang beliau sering lakukan sebelum ini. Beliau gemar memetik nama orang atasan apabila mahu melakukan sesuatu tetapi pada hakikatnya beliau hanya mereka cerita. Penipuan-penipuan yang beliau lakukan di hadapan mata teman membuatkan hati teman terdetik bahawa beliau melakukannya terhadap teman pula kali ini.

 

Apa sahaja syak yang timbul di hati, dan segala resah yang bergelodak di dalam jiwa teman, teman mahu ingatkan diri teman sendiri bahawa REZEKI ITU DATANG DARI ALLAH, BUKAN DARI MANUSIA ATAU ORANG-ORANG YANG KONONNYA BERKUASA. Rezeki Allah itu datang tanpa disangka kerana Dia yang memiliki seluruh alam, dan segalanya atas kehendakNya. Jika Dia berkehendak, maka jadilah.

 

Kepada diri teman sendiri, buang rasa yang tak menyenangkan itu, ingatlah Allah dan tetapkan keteguhan iman. Sesungguhnya Allah sedang memulakan ujian UPSR-Nya ke atas teman. Semoga teman berjaya mengatasi ujian ini.

 

 

 

No comments:

Post a Comment