Thursday 21 April 2011

Keluarga Cawley Yang Bijaksana

Teman tertarik dengan satu blog ni http://www.scientific-child-prodigy.blogspot.com/ Teman memang promosikan anda semua membaca dan mengikuti blog tersebut. Mungkin teman saja yang lebih-lebih, maklumlah, perkataan ‘prodigy’ tu saja dah menarik minat teman untuk membaca blog Velentine Cawley ni. Apa-apa sahaja yang berkaitan dengan kebijaksanaan memang teman minat dan suka. Kalau teman punya kebijaksanaan tak mencapai tahap bijaksana yang membanggakan, harapan teman sendiri besar untuk mencapai tahap itu.

 

Apa yang menariknya blog Velentine Cawley ini, beliau memiliki anak-anak yang luar biasa bijak, dalam bahasa Inggerisnya kita menggelar anak-anak istimewa ini sebagai ‘child prodigy’. Dengan kelebihan yang saudara Cawley ini miliki, beliau mengikuti perkembangan minda anaknya secara rapat dan dicatitkan setiap perkembangan itu dalam bentuk jurnal. Ia salah satu kaedah saintifik iaitu ‘observation’ atau dalam bahasa Melayunya, pemerhatian. Tetapi pendekatan Cawley unik, beliau menjadikan keluarganya sebagai bahan-bahan saintifik yang beliau boleh perhati dan kaji, lalu beliau merumuskan fakta-fakta tertentu tentang perkembangan biologi dan psikologi manusia. Kajian dan pemerhatiannya menjurus kepada kanak-kanak yang mempunyai keistimewaan minda yang bijak secara luar biasa. Teman sangat-sangat tertarik dengan kaedah Cawley kerana beliau menggunakan persekitarannya dan pengalaman-pengalamannya dengan baik lalu menghasilkan satu hasil rumusan yang memberangsangkan. Beliau adalah contoh manusia yang menggunakan akal fikiran dengan sebaiknya, ia adalah contoh bahawa ilmu itu ada di mana-mana, malah boleh dipelajari dengan mendalami diri sendiri dan keluarga. Allah juga mengatakan bahawa jika kita hambaNya mahu mengenal diriNya, maka lihatlah ke dalam diri kita sendiri. Cawley benar-benar menyahut saranan ini.

 

Entri Cawley yang terbaru menceritakan bagaimana ‘seni’ itu dipandang dari 2 aspek yang berbeza, dari cara isterinya mentafsirkan kecantikan seni, dan cara anaknya menterjemahkan kecantikan atau kesenian itu sendiri. Teman tertarik apabila pengalaman yang ringkas itu dikongsi dan diolah menjadi satu fakta yang menarik tentang bagaimana 2 individu memandang satu subjek. Kedua-dua mereka bijak, anaknya seorang yang bijak secara luar biasa dan seorang lagi adalah ibu yang bijak yang melahirkan anak yang luar biasa ini. Teman kagum Cawley mendalami pemikiran isteri dan anaknya sehinggakan satu perkataan yang ringkas membawa satu makna besar. Dan kaedahnya mengolah satu-satu topik di dalam blog beliau memang kaedah yang unik dan menarik. Teman harap, kita semua boleh mengambil pengajaran dari Cawley sekeluarga.

No comments:

Post a Comment