Friday 22 April 2011

Penantian Strategik

Salam semua dan Selamat pagi

 

5 tahun teman bekerja bermati-matian demi menggenggam kerjaya yang teman idamkan. Teman ingin mencapai tahap tertinggi dalam kerjaya dan hidup teman. Teman mahu menjadi orang berjaya yang memberi inspirasi kepada manusia.

 

Pada mulanya, teman memikirkan teman kena mempercepatkan usaha menggapai dari satu tahap ke satu tahap. Umur teman dah 30 tapi teman merasakan banyak perkara dalam hidup teman yang teman belum capai. Dari penolong pegawai ke eksekutif, kemudian terpilih mewakili jabatan dan diangkat secara tak rasmi sebagai naib ketua, teman tetap merasakan pencapaian teman terlalu perlahan. Teman beriya-iya ingin naik ke satu tahap rasmi sebagai seorang pengurus dalam tahun ini juga. Teman rasa cemburu melihat kejayaan kawan-kawan teman yang lain. Teman sanggup mengenepikan soal jodoh hanya kerana mengejar cita-cita. Tetapi apabila mendengar fakta-fakta tertentu dari ahli motivasi di radio dan membaca artikel-artikel mengenai orang yang berjaya, rupa-rupanya 5 tahun itu terlalu pendek, belum cukup matang untuk mencapai tahap yang paling gemilang dalam hidup. Tun Mahathir juga menanti selama lebih 20 tahun untuk sampai ke tahap yang beliau inginkan. Pengasas KFC, Mr. Colonel pun hanya berjaya pada usia 65 tahun. Dan ramai lagi orang-orang yang berjaya menanti selama lebih 20 tahun demi menggapai impian mereka. Apa sangatlah 5 tahun yang teman lalui itu. Oleh itu, teman perlu faham konsep penantian strategik. Penantian sahaja tidak akan membuahkan hasil yang lumayan, tetapi penantian strategik adalah satu penantian yang menunggu masa sesuai untuk bertindak dan melonjakkan diri untuk lebih berjaya.

 

Ustaz Badli Shah mengumpamakan penantian strategik itu seperti penantian di pusingan bulatan jalan raya. Jika kita terus menanti, kemungkinan kita takkan dapat melintasi bulatan itu untuk sekian masa, tetapi penantian di bulatan itu adalah penantian yang strategik kerana apabila sesuai masanya dan jika ada kesempatan kita akan terus melintasi bulatan tersebut dengan Selamat dan berjaya.

 

Baiklah, untuk diri teman sendiri, mulakan hari ini dengan pemikiran yang positif. Bersabarlah untuk berjaya dan teman pasti akan menempa kejayaan besar dalam hidup teman.

 

No comments:

Post a Comment