Thursday 21 April 2011

Jalan untuk Berjaya

Kejayaan, ini satu perkataan yang sangat bermakna, perkataan idaman setiap manusia. Untuk orang seperti teman, memang perkataan ini menjadi kegilaan teman. Sampai sekarang, teman masih belum mencapai kejayaan yang teman impikan. Teman mencari jalan untuk berjaya setiap saat dan setiap masa. Teman layari internet, teman membaca buku-buku dan artikel, dan macam-macam lagi teman lakukan hanya untuk mencari jalan untuk menjadi orang yang berjaya. Teman mengkaji sejarah orang-orang yang berjaya, dari situ teman dapat rumuskan bahawa orang-orang yang berjaya memang mengambil masa yang panjang untuk berada di mana mereka berada sekarang ini. Kalau ada pun yang berjaya seawal usia 20-an, mereka sebenarnya telah memulakan usaha mereka sekurang-kurangnya 10 tahun sebelum mencapai apa yang mereka ingin capai. Teman cuba memikirkan sedalam-dalamnya, teman rasa, teman perlu kaji diri teman sendiri sebelum teman tahu jalan untuk berjaya.

 

Masa teman berumur 5etahun, mak ayah teman sudah memasukkan teman ke sekolah tadika. Ini kerana teman mendesak mak ayah teman untuk memasukkan teman ke sekolah. Dua tahun di tadika, teman langsung tak menyerlah. Teman tak belajar apa-apa pun, teman menghabiskan masa untuk mengacau kawan-kawan teman sampaikan teman selalu diherdik cikgu teman. Semasa peperiksaan tadika, teman meniru kawan teman, tak sangka teman dah pandai meniru seawal umur teman 6 tahun.

 

Habis tadika, sementara menunggu untuk masuk ke sekolah rendah, mak teman mengadakan latihan intensif terhadap teman. Dia mengajar teman membaca dan mengeja. Dia mengajar teman mengaji al-Quran dan disuruhnya teman menghafal ayat-ayat al-Quran yang asas. Pada mulanya teman tak faham kenapa mak teman mengajar teman seorang sahaja, abang dan kakak teman tidak pula menerima perhatian intensif seperti itu. Bila teman dewasa, teman bertanya pada mak teman, mak teman bagitahu teman bahawa dia mula merasakan betapa pentingnya pelajaran dan dia sudah nampak potensi teman pada masa itu. Teman sudah mula berpuasa penuh seawal umur 6 tahun. Apabila mak teman mengajar ayat-ayat al-Quran, teman memahami dengan cepat malah dapat menghafalnya dengan baik dan teman memang sudah petah bercakap sejak teman berumur 3 tahun. Apabila mak teman nampak potensi teman, mak teman mula serius mengajar teman sebelum teman menjejakkan kaki ke sekolah rendah.

 

Percaturan mak teman itu menjadi. Sepanjang 6 tahun teman belajar di sekolah rendah, teman sering mendapat tempat teratas setiap kali peperiksaan penggal dijalankan. Mak ayah teman menghadiri Majlis Penyampaian Hadiah setiap tahun dengan bangganya dan membuatkan mereka semakin serius mengikuti perkembangan pelajaran teman. Kemuncak kejayaan di sekolah rendah, teman merangkul gelaran pelajar contoh dan terpilih sebagai pelajar Tunas Harapan peringkat negeri. Teman mendapat A penuh untuk ujian terbesar di sekolah rendah atau lebih dikenali sebagai UPSR.

 

Selepas 6 tahun di sekolah rendah, teman mendapat tawaran ke sekolah berasrama penuh. Di sana, teman terpaksa bersaing dengan pelajar-pelajar yang hebat-hebat. Tetapi, tahun ke-dua teman di sekolah berasrama tersebut, pelajaran teman merosot dek kerana masalah keluarga yang teman alami. Mak ayah teman hampir bercerai, abang dan kakak teman pula di halau dari rumah, teman tak mampu menerima masalah sebegitu, lalu teman hilang fokus dalam pelajaran. Teman mula membuat masalah di sekolah dan teman leka berkawan sehinggakan pelajaran bukan lagi keutamaan teman. Akhirnya, keputusan PMR teman langsung tak memberangsangkan. Ayah teman terlalu kecewa dengan pencapaian teman dan menghukum teman dengan tidak menegur teman selama 3 bulan.

 

Sehinggalah tahun ke lima teman di asrama penuh, teman masih lagi pelajar yang bermasalah. Teman terkenal dengan sikap leka teman dan teman antara orang yang paling corot di dalam kelas teman. Guru-guru teman sering memandang serong terhadap teman dan teman selalu sahaja dijadikan bahan perli guru-guru. Teman dengan sengaja, tidak menunjukkan prestasi yang baik kerana marah dengan guru-guru dan kawan-kawan yang menghina teman. Dalam hati teman, teman tak perlu bersusah payah pun, teman tetap boleh menjawab soalan-soalan SPM dengan baik, itulah perkara yang teman ingin buktikan pada pihak sekolah dan kawan-kawan. Akhirnya, pada bulan Februari 1999, keputusan SPM98 keluar dan teman mendapat keputusan SPM yang baik. Akhirnya teman berjaya menempah tempat di univeristi terkemuka tanahair dan ditawarkan bidang Undang-undang.

 

Semasa di universiti, teman buat hal lagi. Keluarga teman semakin hari semakin teruk, teman terpaksa menjalani kehidupan teman bersendirian. Selepas 3 tahun, teman dibuang universiti. Teman buat rayuan, akhirnya universiti memberi pertimbangan terakhir tetapi teman perlu memilih untuk memilih bidang selain Undang-undang. Teman memilih bidang Sains Kemanusiaan. Selepas 3 tahun setengah, teman akhirnya tamat pengajian dengan purata markah 2.98/4.

 

Tahun teman tamat pengajian, pengangguran menjadi antara masalah utama negara di mana seramai 80,000 graduan menganggur di seluruh Negara. Teman nekad untuk tidak memilih pekerjaan atau di mana tempat teman akan bekerja. Ketika semua orang sibuk mencari kerja di kotaraya Kuala Lumpur, teman memilih selatan negara untuk mencari rezeki. 2 hari selepas teman habis peperiksaan, teman terus memulakan pekerjaan sebagai Penolong Pegawai di Jabatan Pembelian di salah sebuah syarikat besar di selatan negara. Hanya teman seorang yang berbangsa Melayu. Teman terpilih sebab teman fasih berbahasa Inggeris dan teman dapat memulakan kerja dengan segera. Teman memulakan kerja dengan tawaran gaji sebanyak RM1750 pada masa itu. Kerjanya penuh dengan tekanan, budaya kerjanya penuh jerit pekik dan hentaman ganggang telefon serta maki hamun.

 

Teman bertahan selama 2 tahun di situ. Kemudian teman berhenti kerja dan cuba mencuba nasib di utara tanah air. Selama 2 bulan teman mencuba nasib tetapi tidak bernasib baik. Akhirnya teman ditawarkan bekerja, tetapi tawaran itu datang dari selatan juga. Jadi, teman terpaksa menerima tawaran itu dan kembali ke selatan dengan jawatan yang sama. Kali ini gaji yang ditawarkan adalah RM2400.

 

Di syarikat yang kedua milik orang Kanada, teman diperlakukan dengan teruk sekali. Rupa-rupanya teman dimasukkan atas sebab yang tidak baik. Pada masa itu pihak pengurusan syarikat tersebut mahu mencari kambing hitam untuk menanggung sebab kegagalan projek baru yang mereka ambil alih dari salah satu pelan mereka di Thailand. Akhirnya, setelah 6 bulan teman di situ, mereka memaksa teman untuk berhenti sebelum pelanggan utama menghidu punca kegagalan tersebut. Teman hampir berputus asa dan memikirkan untuk mencari apa sahaja pekerjaan yang ada walaupun sebagai juruwang. Tetapi, dalam tempoh notis yang diberikan, teman ditawarkan jawatan Eksekutif di sebuah syarikat besar dalam bidang Minyak dan Gas, tetapi jawatan itu hanyalah jawatan kontrak selama 4 bulan untuk sebuah projek mega yang syarikat itu sedang usahakan. Walaupun kontrak yang ditawarkan hanya 4 bulan, teman memilih untuk menerimanya disebabkan reputasi syarikat tersebut yang sangat terkenal dan industri tersebut adalah satu batu loncatan yang terbaik untuk teman. Gaji yang ditawarkan cuma lebih seratus sahaja dari syarikat Kanada itu. Selepas teman meninggalkan syarikat Kanada tersebut, bekas kawan sekerja teman memberitahu teman bahawa orang-orang yang terlibat menjadikan teman sebagai kambing hitam telah pun dipecat setelah pelanggan utama syarikat tersebut dapat megesan sebab sebenar kegagalan projek tersebut. Allah Maha Adil, itu sahaja yang teman dapat katakan.

 

Selepas 3 bulan bekerja di syarikat besar itu, teman merasa seperti teman tidak boleh pergi jauh dengan syarikat tersebut kerana pekerja yang diikat dengan kontrak tidak mendapat kelebihan-kelebiahan dan kemudahan-kemudahan asas yang sepatutnya setiap pekerja perlu dapat. Bukan sahaja itu, malah pekerja-pekerja kontrak sentiasa dirundung rasa resah dan gelsah setiap kali tempoh kontrak hampir tamat. Rupa-rupanya, perasaan memiliki dan dimiliki adalah penting sebagai motivasi diri untuk seorang pekerja memberikan perkhidmatan terbaik dalm kerjayanya. Dalam diam, teman membuat permohonan terhadap salah sebuah syarikat minyak dan gas yang terkemuka di selatan milik Amerika Syarikat dan Taiwan. Teman berjaya ditawarkan jawatan Eksekutif dengan tawaran gaji berjumlah RM3000. Setelah 2 tahun teman berada di sini, gaji teman telah mencecah RM4000 dan teman telah dilantik naib ketua secara tak rasmi. Tetapi seperti entri teman yang sebelum ni, apabila teman sedang mendaki puncak kejayaan, ada saja yang menghalang. Roda itu kan bulat, kadangkala ia di bawah, kadang di atas.

 

Jadi, berdasarkan kronologi hidup teman, teman sendiri tak pasti adakah teman sudah boleh dianggap orang yang berjaya atau tidak. Teman yakin teman seorang yang berkebolehan dan berkepimpinan tinggi. Teman yakin teman mempunyai pemikiran yang analitikal dan praktikal. Tetapi teman faham, tangga untuk ke atas tidak semudah yang disangka. Pengorbanan, jatuh bangun, suka duka, onak duri dan pelbagai lagi dugaan perlu teman tempuhi. Kalau ikut pendapat peribadi teman, teman belum lagi berjaya. RM4000 masih lagi sedikit dan belum mencapai tahap yang teman impikan. Jawatan naib ketua secara tak rasmi pun, bukanlah satu pencapaian yang membanggakan. Nasib baiklah teman dapat mewakili jabatan untuk projek mega yang syarikat teman anjurkan. Sekembalinya teman dari projek mega itu nanti, teman mempunyai kuasa untuk membuat keputusan dan mengetuai hala tuju jabatan dalam mengglobalisasikan rangkaian syarikat keperingkat antarabangsa. Memandangkan syarikat teman ni besar, sangat besar sehingga menjadi antara penentu harga gas asli di dunia dan kedudukan keseluruhan bisnes meletakkannya antara 20 teraatas dunia, oleh itu teman harap melalui projek mega ini, teman mampu bersinar dengan lebih terang dan dapat membenamkan niat orang-orang yang tertentu yang mahu membenamkan bakat dan kelebihan teman.

 

 

No comments:

Post a Comment