Wednesday 27 April 2011

Tenang di SisiNya

Hari ini teman menjalani kehidupan teman dengan bersemangat sekali. Walaupun semalam teman kesedihan mengenangkan kegagalan teman mengawal diri daripada melakukan dosa, hari ini teman rasa segar kembali.

 

Dari Maghrib, Isyak hingga Subuh pagi ini, teman giat berdoa. Apabila mengingatkan bahawa kekuatan orang Islam itu terletak pada doa, teman menadah tangan bersungguh-sungguh, mengharapkan Allah mendengar rintihan hati yang menjerit-jerit merayu meminta agar diri ini diampunkan Allah. Teman cuba mengingati Allah setiap masa, teman takut di masa hadapan teman kembali lalai dan cuai kerana teman adalah orang yang sebegitu, seringkali terkeluar landasan. Sementara hati teman tengah kuat mendambakan Allah, teman ingin meminta bersungguh-sungguh supaya teman kekal begini dan menjadi lebih baik lagi.

 

5.15 pagi, teman bangun setelah telefon bimbit menjerit memanggil teman bangun. Teman mandi dan kemudian memakai kelengkapan solat, inilah masa yang teman tunggu-tunggu. Sudah lama teman tak menunaikan solat tahajud dan taubat, entah-entah sudah bertahun lama agaknya. Selesai solat sunat, teman ambil Quran dan mula membacanya sehinggalah azan Subuh berkemundang. Selesai solat Subuh teman berzikir dan bertahmid, kemudian mengangkat tangan merayu pada sang Pencipta.

 

Ya Allah, tenangnya hati di kala itu. Seperti gurun yang kontang disirami hujan, begitulah rasanya jiwa teman yang selama ini tandus. Ya Allah, di kesempatan ini….sebelum hati ini berkalih kembali, aku mohon keteguhan iman, aku mohon agar hati ini tidak akan terkalih lagi, aku mohon agar aku di pilih menjadi pendampingMu, aku cintakan ketenangan seperti ini, janganlah biar aku berlalu pergi sekali lagi, aku ini hambaMu yang paling lemah di muka bumi ini, tanpa kuasaMu, aku jatuh, lemah, longlai dan sesat. Mohon Ampun Ya Allah, mohon izinMu untuk terus di sisiMu.

 

Hari ini, terasa hati sangat subur. Teman harungi hari ini dengan penuh bersemangat. Sudah lama teman tidak merasakan kesegaran yang sebegini. Ya Allah, kekalkanlah.

No comments:

Post a Comment