Friday 22 April 2011

Hari Kedua Tanpa Fungsi

Hari ini adalah hari kedua teman tak mempunyai apa-apa fungsi di pejabat teman. Tinggal lagi 4 hari sebelum teman memulakan projek mega teman bersama pihak atasan teman dari Korea. Tetapi penglibatan tersebut tidaklah sepenuh masa sehinggalah bulan Julai nanti. Bulan Julai ada titik mula yang sebenar bagi merealisasikan projek syarikat teman.

 

Tetapi apa yang membuatkan teman keliru, mengapa ketua teman menyerahkan segala kerja-kerja teman kepada orang lain terlalu awal. Sebenarnya teman rasa diri teman orang yang paling tak berguna bila teman tiada apa-apa fungsi di pejabat teman. Teman fikir, teman belum cukup penting sampaikan jika teman tiada, kerja teman boleh diambil alih oleh sesiapa sahaja. Teman merasakan bahawa ketua teman tak memerlukan teman pada hakikatnya. Terngiang-ngiang di telinga teman tentang kata-kata ketua teman beberapa bulan yang lepas, ‘jika saya perlu menghantar orang saya untuk satu latihan yang panjang di luar pejabat, saya akan menghantar orang yang saya tidak mahu lihat dia berada di pejabat ini’.

 

Tetapi, ciri-ciri yang diperlukan di dalam projek ini memerlukan seorang yang berpengalaman luas dan mahir dalam bidang masing-masing. Mereka mestilah terdiri daripada orang yang memahami sedalam-dalamnya bidang kerja masing-masing dan perlu setia dengan syarikat. Mereka akan menjadi tunggak utama jabatan masing-masing dan menerajui jabatan tersebut dengan sistem baru yang diperkenalkan syarikat melalui projek mega ini. Dan teman dihantar bagi tujuan ini. Teman keliru dengan tindakan ketua teman, samada teman dihantar kerana ketidakberadaan teman di jabatan tidak memberi kesan kepada jabatan, ataupun teman dihantar kerana kebolehan teman. Sekali lagi telinga teman masih terdengar-dengar kata-kata ketua teman itu.

 

Mungkin teman perlu lebih peka dengan keadaan dan persekitaran teman. Akal teman yang bijak ini sepatutnya boleh mentafsir perilaku ketua teman dan kawan-kawan sekerja teman. Setelah setahun berada di bawah naungan ketua teman yang ada sekarang, teman masih belum dapat membaca tindakan ketua teman. Samada teman tak memahami ketua teman kerana beliau mempunyai karakter yang tidak terjangkau atau teman sendiri yang kurang perhatian terhadap siapa sebenarnya ketua teman ini. Mungkin teman perlu melakukan pemerhatian dengan lebih intensif terhadap ketua teman, untuk mengenal pasti bahawa ketua teman adalah musuh atau seteru teman. Ya, mulai hari ini, teman mesti cuba memahami ketua teman supaya tindak tanduk teman mestilah berasas dan berhati-hati. Penantian teman mestilah penantian yang strategik.

No comments:

Post a Comment