Tuesday 26 July 2011

Nota Ringkas Segmen ISLAM ITU INDAH bertajuk "Ketenangan Dalam Kehidupan" oleh Prof.Dr.Muhaya

Gambar dipetik dari LangitIlahi.Com
Satu hari kita sepatutnya baca sekurang-kurangnya 10 mukasurat. Siapa yang banyak berilmu dalam bidangnya, dia akan berada 10 teratas dalam bidangnya.

Jangan bazirkan umur dengan aktiviti membazir masa.

Bedtime story yang disarankan adalah sirah Rasulullah SAW.

Ketenangan adalah perkara yang paling bermakna dalam kehidupan.

Tenang tak tenang bergantung pada diri sendiri.

Fitrah manusia itu baik, jika kita tak tenang, maknanya kita sedang melakukan sesuatu yang luar dari fitnah manusia.

Tak tenang datang daripada seseorang tidak melakukan apa yang disuruh Allah.

Jika hubungan dengan manusia tidak baik, hubungan dengan Allah juga tidak baik.

Jika hubungan dengan Allah tidak baik, kita takkan tenang.

Fikiran menghasilkan emosi, emosi menghasilkan tindakan.

Islam tidak terbina kerana harta dan pangkat. Rasulullah membina kerajaan Islam yang berjaya kerana akhlaq.

Jika tidak mengikut landasan Allah dan Rasul, manusia tidak akan tenang.

Bahagia, tenang dan kebebasan perlu diberikan pada orang lain, barulah kita mendapat semua itu.

Mesti ada niat amar makruf nahi munkar. Kalau tiada niat sebegitu, tiada guna hidup di dunia.

Muamalat dengan manusia perlu baik. Jangan ada orang yang kita umpat, aniaya, tinggi suara atau mengambil hartanya.

Peniaga perlu jujur meletakkan harga sepadan dengan kualiti barang yang diniagakan.

Perlu mendatangi keluarga dengan penuh kebaikan.

Konsisten melakukan kebaikan walau di mana dan kepada sesiapapun.

Masalah 1: Ketenangan jiwa bagi mereka yang dianiaya
Allah memberi cubaan yang kita mampu tanggung. Yakin Allah itu ada. Pentingkan kualiti kerja kita atau perniagaan kita. Perlu melayani pekerja dengan baik. Jika ditikam belakang, jangan salahkan orang yang menikam itu, tetapi muhasabah diri sendiri. Jika kita seorang yang bertaqwa, Allah bina benteng keberanian kepada kita. Apa yang penting redha Allah, bukan penghargaan manusia.

Masalah 2: Kejulingan
Kalau anak yang berumur 1 tahun mengalami kejulingan, bawalah berjumpa doktor. Doktor boleh melakukan alignment jika dirawat awal. Orang yang berjaya cepat melakukan keputusan. Jika kita lambat membuta keputusan, kita akan letih dengan masalah tersebut.

Masalah 3:Cara menaikkan semangat suami yang rendah dan sering memarahi isteri
Orang yang suka marah-marah adalah orang yang rendah diri. Bagi suami yang rendah diri, isteri tak perlu menasihati. Jarang suami nak dengar cakap isteri. Sebagai isteri, kita membahagiakan suami dengan menghargai suami dan jangan mengkritik suami. Letakkan suami ditempat yang paling tinggi. Rendahkan hati di hadapan suami. Cuba dekatkan diri dengan Allah. Banyak berdoa dan sebut kebaikan suami.

Masalah 4: Orang yang ditipu kawan sendiri
Jangan berdendam dengan orang yang menipu. Anggaplah ada harta kita yang tak bersih jadi Allah tarik harta kita itu. Duit adalah perkara kecil. Jangan kejar duit. Kalau gaji RM2000 kerja seperti gaji RM3000. Halalkan sahaja wang atau harta yang ditipu. Jika kita maafkan seseorang, minda kita jadi kuat.

Masalah 5: Bagaimana menghadapi orang-orang yang tak maafkan kita
Janganlah kita sibukkan orang. Kita perlu kisahkan tentang diri sendiri. Biarlah orang tak maaf kita, jangan letak emosi negative kesan dari diri kita tidak dimaafi orang, yang penting kita betulkan diri kita dan memperbaiki diri kita.

Masalah 6: Bagaimana mengubah minda isteri
Yang beri Hidayah itu Allah SWT. Kalau nak ubah, kita sayang isteri dahulu, bukan mengkritik dahulu. Berapa ramaikah suami yang memuji dan menghargai isteri. Kita dihormati jika kita menghormati orang lain. Jika kita tak sayang Allah, kita tak dapat kasih sayang manusia. Isteri kuat cemburu kerana merasakan ada kekurangan pada diri sendiri, jadi mengapa suami tak puji isteri agar dia tak merasakan dirinya serba kekurangan. Jika isteri degil, suaminya degil kerana Allah janjikan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik. Manusia tak tenang sebab mereka sibuk mengubah orang tetapi diri sendiri tak berubah. Jangan kerana mencari dunia yang sedikit sehingga menjual akhirat. Renungi diri sendiri dan lihatlah pekerjaan yang kita lakukan.

Masalah 7: Beban hutang, bagaimana mahu mendapat tenang kerana hutang keliling pinggang
Dalam Islam ada doa untuk melepaskan diri dari beban hutang. Apa yang kita bayangkan, maka itulah yang akan datang. Banyak manusia lupa bersyukur dengan apa yang kita ada. Banyakkan bersyukur dan redha dengan cubaan. Dan berdoalah pada Allah dan muhasabah diri. Jaga percakapan diri agar tidak menyebut-nyebut tentang hutang dan beban. Senyumlah dan ingatlah nikmat-nikmat yang Allah beri. Muhasabah diri jika sumber rezeki halal atau tidak.

Masalah 8: Bagaimana mahu mengubah sikap negatif diri sendiri
Sikap boleh diubah dalam 1 saat. Ubah kedudukan kita dan ubah pemikiran kita, kemudian ubah emosi. Manusia mampu berubah.

Jangan merungut-rungut tentang kehidupan. Jika orang tanya khabar, cerita yang baik-baik. Orang yang sakit perlukan perhatian. Beri perhatian, Insya-Allah cepat baik.

Masalah 9: Orang OKU yang isteri tidak hormat
Isteri menghormati suami bukan apa yang dia ada tetapi suami kita. Kalau di rumah kita lain, di tempat kerja lain, kita hidup dalam pura-pura dan mengharap penghargaan manusia. Orang yang hidup dalam benar setiasa mencari kebaikan dalam kecacatan. Menerima manusia seadanya. Mata yang menangis kerana Allah takkan terbakar di neraka.

2 comments:

  1. salam Yuri.
    mashaALLAH.perkongsian terbaik.
    sungguh ketenangan itu letaknya
    pada hati yang mengingati Allah.

    ReplyDelete
  2. Salam Ummu,
    Saya sendiri kagum dgn perkongsian Dr Muhaya, seorang doktor pakar mata yang benar2 menghayati Islam. Boleh dengar secara online di http://ikimfm.my/ikimfm/index.php?option=com_content&view=article&id=55

    ReplyDelete