Wednesday 12 October 2011

Islam Itu Indah (Dr.Muhaya) - Kebaikan Dalam Kehidupan

Pengenalan:

-Kita semua pasti akan jadi jenazah suatu hari nanti. Bagaimanakah keadaan jenazah kita pada waktu itu ada persoalan yang sepatutnya berlegar di fikiran. Jika kita tak meletakkan matlamat ‘Husnul Khatimah’, tiada gunanya.

-Gembirakan orang yang bertemu dengan kita hari ini.

-Perhatikan apa yang kita lakukan hari-hari.

-Kalau pagi-pagi kita dah pasang niat yang baik, kita sedang menuju Allah untuk keseluruhan hari.

-Jangan mencari kesalahan orang lain, fikirkan kesalahan diri sendiri. Kalau kita sentiasa lihat kesalahan dan kelemahan orang lain, maknanya di dalam diri kita penuh dengan perkara yang tidak baik.

-Bila kita pandang orang lain, kita mesti lihat diri dia lebih baik dari kita.

-6 ciri orang yang dicintai Allah dan mencintai Allah:

1. Tawadhuk dengan orang yang mukmin. Seseorang tidak masuk syurga jika tidak mencintai orang yang beriman.

2. Keras pada orang kafir. Bukan berkasar namun bertegas.

3. Tidak takut celaan orang dalam melakukan perbuatan dan kebaikan.

4. Sentiasa kekal melakukan perkara yang sunnah, contohnya solat, puasa, sedekah etc.

5. Jihad di jalan Allah. (menjadi hamba Allah, menjadi khalifah di bumi dan mengimarahkan bumi dengan hukum Allah)

6. Banyak membaca surah al-Ikhlas.

 

Soalan 1:

Amalan Asabiyyah.

Jadi manusia dahulu. Asabiyyah adalah sifat kekitaan. Allah sayangkan orang yang bertaubat. Kita sepatutnya tengok manusia sebagai makhluq Allah. Sempadan negara adalah ciptaan manusia. Tetapi kita ada undang-undang untuk mendisiplinkan kita. Yang penting tahap kesedaran bahawa kita adalah satu sel yang dipanggil kemanusiaan dan akan kembali kepada Allah.

 

Soalan 2:

Tentang isu fitnah. Bagaimana nak mengurangkan isu fitnah.

Ada manusia berubah kerana manusia lain. Jangan pertikaikan orang lain, carilah kesalahan diri sendiri. Mulai dengan diri sendiri, mulai dari sekarang dan mulakan dari perkara yang kecil.

 

Soalan 3:

Bagaimana menghadapi ujian

Kalau kita tak ada persepsi, tiada masalah kerana persepsi tersebut yang beri masalah. Allah Maha Mengetahui, apabila Allah beri ujian, kita tanya soalan pada diri sendiri, mengapakah ini semua berlaku dan bagaimana sistem kepercayaan yang meletakkan persepsi pada masalah ini. Cubalah bermurah hati dengan membantu keluarga sendiri.

 

Soalan 4:

Bila melakukan kebaikan, rasa bahagia, tetapi lama kelamaan mula rasa diperbodohkan.

Kalau buat baik kerana Allah, bukan kerana penghargaan manusia. Jika kita lakukan kerana Allah, kita akan ikhlas dan takkan merasa diri diperbodohkan.

 

Soalan 5:

Anak lelaki banyak hutang. Ibu bayarkan hutang.

Anak lelaki perlu ditegur. Sikap berhutang bergantung dengan program dirinya. Berbincang dengan anak dan minta anak betulkan hubungan dengan Allah.

 

Soalan 6:

Bolehkah buat Lasik kalau kornea tipis.

Boleh.

 

Soalan 7:

Hutang arwah bapa. Petua murah rezeki adalah doakan ibu bapa.

Selesaikan bersama adik beradik lain, jumpa AKPK atau pihak tertentu.

 

Soalan 8:

Wajarkah kita 100% bersangka baik pada akhir zaman ini.

Pertama, kita mesti bersangka baik dengan Allah. Kalau dengan manusia, sangka baik dengan bijaksana dan berhati-hati.

 

Soalan 9:

Jika mata ada habuk.

Flotus, gelemaca yang jernih hilang kejernihan. Ia tidak bahaya.

 

Soalan 10:

Bagaimana nak tetapkan hati untuk menahan celaan manusia di jalan dakwah.

Kita tengok mengapa orang jauhkan diri dari kita. Fokus pada dengan siapa kita berdakwah. Orang tak kasih pada kita kalau kita tak kasih pada dia. Allah tak kasihkan kita jika kita tak kasihkan manusia lain. Janggan sekali-kali kita rasa kita lebih daripada orang. Jika kita dicela, tak mengapa. Kalau kita bebas dari penghargaan manusia dan hanya mencari redha Allah, kita adalah manusia yang paling bebas di muka bumi ini.

 

Soalan 11:

Bagaimana berhadapan orang yang takut mati tapi tak beramal.

Orang yang takut mati adalah orang yang tak bersedia menghadapi mati. Kita mati bukan kerana sakit, tetapi kerana ajal. Sakit hanya sebab. Bayangkan jenazah diri sendiri dan kumpullah kebaikan untuk bekalan sebagai bakal jenazah.

 

Soalan 12:

Orang yang mudah tersinggung dan mudah bosan.

Orang yang mudah tersinggung adalah orang yang sentiasa memikirkan apa orang kata. Fikirkan bahawa hidup ini untuk Allah atau untuk manusia. Katakan pada diri, Ya Ilahi, Kau yang ku tuju, redhaMu yang kucari, kurniakanlah aku petunjukMu.

 

Soalan 13:

Bagaimana nak mengatasi orang yang tak ambil peduli orang lain dan hanya memikirkan semua orang baik.

Bagus orang sebegini. Orang sebegini memang hampir dengan Allah. Kenapa manusia mengumpa adalah kerana dirinya sendiri memiliki kekurangan tersebut.

 

Soalan 14:

Isteri sentiasa berfikiran negatif.

90% manusia berfikiran negatif (mengikut kajian). Orang yang pandai adalah orang yang pandai memilih pemikirannya. Orang yang berfikiran negatif dipanggil “monkey mind”. Kalau kita suka tengok berita buruk, cerita negatif, maknanya tenaga diri kita adalah tenaga negatif. Ruh lebih kuat dari fizikal. Jika tak jaga keruhanian, fizikal akan negatif. Orang yang ingat akhirat akan positif.

 

Soalan 15:

Bagaimana nak pupuk hati supaya tak terlalu sensitif dengan suami.

Kalau kita hanya memerlukan kasih sayang suami, kita hanya memerlukan makanan emosi. Kalau kita bersandar pada Allah, itulah makanan ruhani. Allah Maha Kekal, jadi sandarkan kasih sayang pada Allah. Terimalah kelemahan orang lain.

 

Soalan 16:

Semakain pakai cermin mata, semakin rabun.

Kadangkala “power” mata 200 tetapi optometris beri cermin mata yang “power” 400. Sila jumpa optometris yang baik.

 

Soalan 17:

Kadangkala diri tak sabar.

Kita pilih hidup untuk kebaikan atau tak baik. Fokus pada kesedaran hidup bertuhan. Menerima manusia seadanya. Cara nak bahagia adalah cari kasih Allah dan bahagiakan orang lain.

 

Soalan 18:

Jangan tunggu kesempurnaan untuk membuat kebaikan.

Dalam satu perkara, kita mahukan kesempurnaan tetapi perkara-perkara yang kecil kita perlu juga berusaha kearah kesempurnaan. Kita tak mampu sempurna kerana yang sempurna itu Allah. Tapi usaha kearah kesempurnaan itu perlu.

 

Soalan 19:

Suami yang curang.

Komunikasi itu penting. Selalunya lepas bergaduh selalunya kasih sayang bertambah kerana ada komunikasi dan berterus terang. Percaya bahawa apa yang Allah beri adalah satu pengajaran dari Allah. Bila berlaku sesuatu ujian, tanyakan pada diri, di manakah kekurangan kita. Cuba tulis surat atau cakap dengan suami agar suami berterus terang dan cuba berkomunikasi dengan suami. Cuba pandang suami dengan penuh penghargaan dan kasih sayang. Maniskan mulut dan lembut dalam menegur seseorang. Tambat balik hati suami. Jika marah-marah, itu hanya menjauhkan suami dari diri kita. Jaga hubungan dengan Allah. Fokuskan pada akhirat.

 

Kesimpulan:

Ikhlaskan hati, sembunyikan kebaikan kita sebagaimana kita menyembunyikan kesalahan kita. Jangan hidup berpuak-puak. Sebarkan kebaikan.

No comments:

Post a Comment