Wednesday 5 October 2011

Islam Itu Indah di Radio IKIM 5 oktober 2011 -Jenis-Jenis Orang Dalam Kehidupan

Jenis-Jenis Orang Dalam Kehidupan (DJ: Puan Fairuz, Speaker: Dr. Muhaya)

 

Pengenalan:

Manusia berbeza-beza tahap (conrohnya: kesihatan, kewangan etc.), tapi manusia terbahagia pada manusia import dan manusia export. Tetapi yang lebih beruntung adalah manusia export iaitu orang yang sentiasa memberi. Hubungan tidak seimbang jika manusia hanya mahu menerima. Manusia yang paling bahagia adalah orang yang bahagia apabila melihat orang bahagia. Orang yang senang tertekan apabila di dalam hati ada dengki dan sentiasa mahu menerima (import). Dari segi kasih sayang juga begitu. Kalau kita nak kasih sayang, kita beri kasih sayang dulu. Sebagai pekerja, kalau manusia import sentiasa memikirkan imbuhan. Tetapi manusia export sentiasa memikirkan apakah sumbangan yang boleh diberikannya. Sebagai tetamu, budaya memberi hadiah perlu diamalkan. Ia adalah amalan penambat hati. Tuan rumah juga perlu memberi kepada tetamu. Orang yang mempunyai mentaliti kekurangan adalah manusia import. Manusia import selalunya tak bahagia. Keselamatan dan keyakinan bukan pada luaran, tetapi letak dalam diri manusia. Siapa yang takut pada Allah tak takut pada sesiapa. Orang yang tak takut akan terus memberi, tak takut kekurangan atau apa pun. Sentiasa menanamkan di minda samada diri mahukan redha Allah atau penghargaan manusia. Kalau nak tengok seseorang itu tengok dia berkata yang positif atau negatif. Kalau manusia yang sentiasa bercerita tentang masalah, dirinya ada banyak masalah dan banyak penyakit. Jadilah seperti cahaya matahari, bila jumpa seseorang, buatkan orang itu rasa gembira tentang dirinya. Fikirkah tentang apakah mesej yang membuatkan seseorang itu gembira dan rasa bahagia. Pemikiran menentukan sikap seseorang. Jenis manusia wajib adalah apabila dia tiada, semua orang tanya. Manusia yang jenis haram, kalau tak ada itulah yang sebaiknya.

 

Soalan 1: Isteri yang suami kahwin lain

Bertanggungjawab dengan keputusan membenarkan suami kahwin lain. Jangan menyesal, mengeluh, merungut dan mengumpat. Bila buat keputusan untuk membahagiakan suami niatkan kerana Allah, maka manusia akan tenang. Kalau buat kerana suami, hati akan merana kerana cemburu. Allah menolong kita jika kita buat kerana Allah. Fokus pada mencari redha Allah.

 

Soalan 2: Bagaimana nak berubah dari manusia import ke manusia export

Cari redha Allah. Bila kita mahu menjadi orang yang import, fikirkan apa yang kita dapat. Bila kita memberi kita dapat lebih dari itu. Orang bergaji sedikit rasa tenang kerana jiwanya besar dan berlapang dada. Orang yang ikut al-Quran dan hadith akan berlapang dada.

 

Soalan 3: Isteri seorang guru dan jenis yang export. Beliau mengadakan usrah di sekolah. Tapi pihak pentadbiran menghina isterinya dan dakwah isterinya di salah erti.

Konsep usrah adalah baik. Majlis ilmu perlu digalakkan. Teruskan dengan aktiviti untuk mencari redha Allah.

 

Soalan 4: Orang perempuan yang ditakdirkan lambat dapat anak dan menghadapi penyakit yang menghalang proses mendapatkan anak tetapi tak mendapat sokongan suami.

Berubat dan usaha. Tentang hubungan suami isteri, ubah persepsi tentang kebahagian, bahagia tak semesti kerana anak. Cari aktiviti yang boleh membuatkan hubungan suami isteri itu bahagia. Komunikasi penting dalam rumahtangga. Komunikasi adalah kesan yang didapati dalam orang yang kita berkomunikasi. Cuba komunikasi dengan suami dan mencari solusi rawatan dan berusaha bersama.

 

Soalan 5: Macammana nak mengawal emosi anak untuk jadi manusia export.

Bila anak masih kecil, ajar anak selalu memberi. Budaya itu mulakan dari awal kerana masih tak terlambat kerana anak kecil mudah dibentuk

 

Soalan 6: Artificial eye case dan lubricant eye drop

Kesan sama. Jadikan aritificial case bekalan dalam beg kita.

 

Soalan 7: Manusia yang dah insaf dan berada dalam dilema berhadapan dengan kawan zaman gelap dahulu

Asingkan diri dari kawan-kawan zaman gelap dan banyakkan ke masjid. Kalau boleh membawa kawan-kawan ke jalan kebaikan itu lebih baik.

 

Soalan 8: Isteri perlu ikhlas (pendapat).

 

Soalan 9: Senangkan diri kamu untuk menyenangkan orang lain. Pemanggil memilih untuk tidak duduk dengan anak-anak kerana mahu jadi manusia export. Pemanggil masih lapar dengan imput untuk menjadi manusia export.

Bina diri dahulu sebelum memberi kepada manusia. Bina silaturrahim dan jadi diri sendiri.

 

Soalan 10:Imbuhan yang tak logik diminta oleh NGO untuk membangunkan aktiviti kemasyarakatan.

Islam memerlukan orang kaya untuk menolong ummah. Niat penting. Jika niat membuat kebajikan bertukar menjadi keduniaan, maka tiada gunanya. Buat sesuatu biarlah dalam kondisi menang-memang.

 

Soalan 11:Isteri buat kerja sukarela sehingga mengabaikan keluarga

Kerja amal dilakukan kerana siapa? Kalau kerana Allah maka melayan keluarga lebih patut diutamakan. Suami juga perlu beri ruang pada isteri untuk melakukan aktiviti kebajikan.

 

Soalan 12:Isteri/suami pentingkan adik-beradik

Wanita yang baik dapat lelaki yang baik. Kalau kita dapat benda negatif dari suami, cuba fikirkan apa benda negatif kita beri pada suami.

 

Soalan 13:Kalau mata rabun jauh tapi tak banyak, mata tak sama power, pergi kedai untuk beli kanta lengkap, tetapi optometris nasihatkan pakai dua-dua mata.

Nasihat tersebut betul. Tetapi perlu diingatkan jaga kebersihan kanta lengkap. Jangan pakai lebih dari 8 jam, sebelum tidur, tanggalkan dahulu. Kalau ada duit, buat lasik.

 

Soalan 14:Bagaimana nak atasi kulat pada kelopak mata

Ada jangkitan di mata, sila jumpa pakar.

 

Soalan 15:Diabetes, doktor nak cucuk ubat dalam mata untuk mengelak buta. Antara adalah ubat ada yang original (RM6000) dan yang tak original (RM1000). Adakah yang tak original ini boleh digunakan dan adakah ia mendatangkan kesan sampingan.

Diabetes boleh mengakibatkan buta. Jaga pemakanan, jangan ambil karbo/nasi banyak sangat. Ubat yang tak original selamat jika tak banyak kesan penyakit yang lain.

 

Soalan 16:Cara dibesarkan keluarga sebagai seorang opportunis.

Budaya berebut adalah jenis orang import. Ada orang yang takut sangat nak memberi tak kira dari segi kerja, makan dan lain-lain. Ada manusia yang sayang duit tapi mempergunakan manusia. Manusia export menyayangi manusia dan menggunakan duit. Cara mengubah, tengok kehidupan orang yang murah hati macammana, orang yang kedekut macammana, lihat kesannya. Belajar dari pengalaman orang. Mulakan dengan sesuatu yang kecil, walaupun sedikit tak mengapa. Mulakan dengan sedekah dengan apa yang kita ada.

 

Soalan 17:Demam panas kemudian mata tak nampak tapi doktor kata tak ada apa-apa.

Jumpa doktor mata, kalau doktor kata tak ada apa-apa, percaya pada doktor.

 

Soalan 18:Hiduplah dengan diri sendiri bukan dengan berpura-pura. Bagaimana orang yang ada masalah tapi berpura-pura gembira

Kita dilahirkan sempurna. Fitrahnya baik. Tapi bila kita ada akal, kita mula terpaksa membuat pilihan. Pura-pura bermaksud, kalau kita menangis depan orang, apa yang kita dapat, lebih baik menangis depan Allah. Kerana manusia tak dapat tolong apa-apa, tetapi Allah yang menentukan segalanya. Bila jumpa orang, jangan cerita masalah, tapi fokus pada benda yang baik. Kita perlulah berjumpa orang dan menyebarkan kebaikan.

 

Soalan 19:Ilmu analisa

Bila berjumpa orang, kita cuba memikirkan jika kita menjadi dia. Bila jumpa orang, terus memikirkan dirinya lebih baik dari kita. Kalau kita nampak diri kita dalam diri orang lain, kita akan buat apa yang orang tu suka. Orang yang nampak kasih sayang adalah kerana dia ada kasih sayang dalam hati dia.

 

Soalan 20:Bagaimana mengatasi orang yang ada sikap import

Kita hidup jangan tengok silap orang. Jadi kalau kita jumpa orang import, kita tunjuk contoh dekat dia. Bila berlaku sesuatu, kita tengok di mana silap kita.

 

Kesimpulan:

Manusia ada dua jenis; import dan export. Kalau nak jadi manusia export, kita kena sentiasa memberi dan tak harap terima kasih. Jadilah orang yang banyak mendengar. Bila buat, kita buat dengan kasih sayang dan redha. Buatlah semua perkara kerana Allah. Kalau saya mati sekarang, saya akan ke syurga atau neraka, tanyakan pada diri sendiri.

No comments:

Post a Comment